לוגו אוניברסיטת חיפה
איור שחף עף בשמיים
הקליניקה האוניברסיטאית ללקויות למידה
לוגו הפקולטה לחינוך

לקויות שכיחות

דיסלקציה - קריאה

לקות קריאה הנובעת מפגם קוגנטיבי (עיבוד פונולוגי לקוי) אשר מקשה על הקורא לפענח את המלה המודפסת. לקות הקריאה ניתנת לאיתור כבר בילדות המוקדמת וממשיכה להתקיים לתוך הבגרות. דרגת החומרה של הלקות תלויה במגוון היכולות הקוגנטיביות בהן ניחן האדם והמידה שבה הסביבה בה הוא גדל מאפשרת לו לנצל אותן על מנת לפצות על חולשותיו הקוגנטיביות (Vellutino et al., 2004)

דיסגרפיה - כתיבה

עפ"י ה- DSM III-R הינה מצב בו קיימת בעיה משמעותית ברכישת הכתיבה שאינה מוסברת על ידי פיגור, הוראה בלתי תקינה, לקות בשמיעה ו/או בראיה ו/או הפרעה נוירולוגית. דיסגרפיה מאובחנת רק אם הלקות מפריעה בצורה משמעותית בהפגנת הישגים אקדמיים או בביצוע תפקודים יומיומיים הקשורים בכישורי הכתיבה.

דיסקלקוליה - מתמטיקה

לקות בחישובים ארתימטיים. ילדים שלהם דיסקלקוליה מתקשים בשליפת עובדות החשבון הבסיסיות ביותר (פעולות חיבור וחיסור ולאחר מכן כפל וחילוק).

הפרעת קשב וריכוז (או ADHD) הינה הפרעה מצבית אשר שכיחותה באוכלוסיה גבוהה (כ– 10% מהילדים מאובחנים כבעלי הפרעת קשב). המאפיינים העיקריים של ההפרעה לאורך טווח החיים כוללים: חוסר קשב ולעיתים גם היפראקטיביות ואימפולסיביות. ההפרעה נובעת ממארג מורכב של גורמים נוירולוגיים, פסיכולוגיים, סביבתיים וגנטיים